طرز نوشتن یک رزومه خوب

یك رزومه كامل، جذاب وخواندنی نقش مهمی درفرآیند كاریابی شما دارد وشانس استخدام‌تان را بالا می‌برد و موفقیت شغلی بهتری دراختیارتان قرار می‌دهد. رقابت داوطلبان استخدام در این بخش، یعنی در فرآیند آماده‌سازی رزومه شغلی یا تحصیلی تنگ‌تر می‌شود ودر همین بخش است كه بسیاری از افراد، فرصت ارتقا و راهیابی به مراحل دیگر استخدام، یعنی مصاحبه حضوری را می‌یابند.

ذكر سوابق كاری و علمی در حقیقت مانند نماینده یا جانشینی از جانب شماست كه می‌تواند در هر زمان، چه قبل و چه بعد از مصاحبه، معرف شما در نزد كارفرمایتان باشد. رزومه به مصاحبه‌كنندگان یا متصدیان استخدام كمك می‌كند كه پرسش‌‌های بهتری هنگام مصاحبه با شما در نظر بگیرند یا دقیقا بدانند از شما چه چیزی بپرسند.

رزومه به آنها می‌گوید شما در گذشته چه كارها و فعالیت‌هایی داشته‌اید و یا در حال حاضر چه قابلیت‌هایی دارید و آرمان‌های حرفه‌ای‌تان چیست.

بی‌شك مهم‌ترین كاركرد یك رزومه خوب، رساندن شما به مرحله مصاحبه است و از همین روست وقتی را كه برای نوشتن یك رزومه صرف می‌كنید به اندازه همان زمانی كه برای انجام یك مصاحبه حضوری در نظر گرفته‌اید اهمیت می‌یابد.

باید به نوشتن رزومه به مثابه یادگیری یك مهارت مهم در زندگی نگاه كرد؛ چرا كه این مهارت در موقعیت‌های حرفه‌ای مختلف زندگی‌تان كارآیی خواهد داشت. امكان تنظیم فهرست‌وار قابلیت‌ها یا دستاوردهایتان مطابق با نیازهای دیگران، یك امتیاز بزرگ حرفه‌ای است و چه بسا بتوانید با این كار، چنین امتیازی را به نسل پس از خود هدیه دهید.

حتی اگر شغل خود را عوض نكنید و نزدیك كارفرما بمانید، نوشتن رزومه‌های به روز، به شما امكان ارتقای شغلی، دریافت پاداش یا موفقیت‌های حرفه‌ای بیشتری خواهد داد. در این شماره و شماره بعد، شما را در نوشتن رزومه یاری خواهیم داد.

برای نوشتن یك رزومه خوب وكامل، نیازی نیست كه یك نویسنده حرفه‌ای یا یك تاجر متمول یا یك فارغ‌التحصیل نخبه باشید. تنها چیزی كه نیاز دارید تفكر منطقی و به خاطر سپردن نكات زیر است:...

حقیقت را بنویسید وبا دیگران صادق باشید. تعارف را كنار بگذارید چرا كه حذف یا اجتناب هر یك از سوابق گذشته‌تان، كاری غیر اخلاقی است.

علاوه بر این، كارفرمایان براحتی می‌توانند در مورد هر یك از اطلاعات اساسی رزومه شما همچون نام و نام‌خانوادگی، تاریخ استخدام‌های قبلی، حقوق، تحصیلات ومدرك علمی‌تان تحقیق كنند و در چنین صورتی حتی در صورت استخدام، امنیت شغلی لازم را نخواهید داشت.

بسیاری از كارفرمایان حتی پس از گذشت سال‌ها از استخدام یك فرد، در صورت پی بردن به یك دروغ یا اطلاعات نادرست در رزومه یا خلاصه سوابق كاری او، وی را اخراج می‌كنند.

به یاد داشته باشید كه رزومه و هر گونه اطلاعات قید شده در آن به بخشی از فایل شخصی دائمی‌تان مبدل می‌شود. در نوشتن رزومه، خلاق باشید و لحنی را به كار گیرید كه خواننده را مجاب و متقاعد كند؛ اما دروغ یا ادعاهای بی‌اساس را هرگز وارد رزومه خود نكنید.

  • رزومه جایی برای ابراز تواضع و فروتنی نیست

كارفرمایان از شما انتظار دارند در رزومه خود به اطلاعات و سوابق مختلف اشاره كنید و به عبارت دیگر، گذشته حرفه‌ای خود را برای آنها تداعی بخشید. برای آنها درخصوص مهارت‌ها و توانایی‌ها، خصوصیات اخلاقی و رفتاری یا تجارب گذشته‌تان كه در ارتباط با نیاز آنهاست بنویسید.

آنها از شما نمی‌خواهند چیزی را پنهان كنید یا در عرصه حرفه‌ای از ابراز وجود خودداری كنید. شما در حقیقت با دادن اطلاعات صحیح و ارائه گلچینی از خصوصیات مثبت‌تان به آنها این امكان را می‌دهید كه توانایی‌ها و استعدادهای منحصر به فردتان را كشف كنند.

در نوشتن این قسمت از رزومه، گذشته‌تان را مرور كنید و اگر چیز زیادی به خاطر نمی‌آورید و نمی‌دانید چه دستاورد یا خصوصیت مثبتی دارید، به این فكر كنید كه فردی كه به شما نزدیك است و خیلی دوستتان دارد، چه حرفی برای گفتن درباره شما دارد؟ پدر، مادر، خواهر یا دوست صمیمی‌تان چطور؟

  • آینده‌نگر باشید

در نوشتن رزومه این اصل را از یاد نبرید و به خاطر داشته باشید یك رزومه موفق و خوب بر آینده شما متمركز است و باید به ساختن آینده‌ای بهتر برای شما كمك كند و نه این‌كه فقط به گذشته‌تان اشاره كند. همین دلیل آینده‌نگری یا تصوری كه از آینده شغلی خود دارید، نقش مهمی در نوشتن رزومه شما دارد.

  • گام اول: تصور آینده‌

به این فكر كنید كه رزومه شما قرار است چه آینده‌ای برایتان رقم بزند؟ قرار است با آن پستی در یك شركت تجاری بیابید و با ظاهری آراسته هر روز سر كار حاضر شوید یا قرار است به عنوان متخصص یك فن در مكانی مشغول به كار شوید كه مسوولیت‌های حساسی را بر دوشتان خواهد گذاشت؟ كار كردن در هر شغلی، آینده‌های متفاوتی رقم خواهد زد و به رزومه‌های متفاوتی نیاز خواهد داشت. بسیاری هم درباره شغل خود و آینده‌ای كه برایشان رقم خواهد خورد، مطمئن نیستند و اگر شما جزو این دسته افراد هستید از خود بپرسید:

  1. رویاها و آرزوهای حرفه‌ای‌تان چیست و چه آرمانی را در عرصه شغلی برای خود دنبال می‌كنید؟
  2. انجام چه كاری بیشترین رضایت را به شما می‌دهد؟
  3. آیا می‌توانید 10 شغل را نام ببرید كه همواره آرزوی انجام آنها را داشته‌اید‌؟
  4. حداقل به 5 كار اشاره كنید كه در انجام آنها مهارت دارید.
  5. حتی اگر پولی به شما داده نمی‌شد، حاضر بودید چه كاری انجام دهید ؟

بسیاری از مردم دوست دارند در محیط كار خود با مردم در ارتباط باشند و اگر علاقه‌مند هستید اهمیت پاسخ به این پرسش‌ها در این است كه بتوانید در رزومه خود با صراحت و وضوح بیشتری به آرمان‌های حرفه‌ای خود و مطالباتتان اشاره كنید و تصویر كامل‌تری از خود به خواننده رزومه بدهید.

به یاد داشته باشید با شناخت بهتر خودتان قادر خواهید بود به كارفرمای آینده‌تان كمك كنید كه با استفاده از این رزومه و در مرحله بعد، مصاحبه، به شناخت بهتری از شما دست یابد. به نمونه‌ها و مثال‌های زیر برای درك بهتری از خودتان توجه كنید.

از یك روابط عمومی قوی برخوردارم، چون می‌توانم:

  • منظور خود را به طور واضح بیان كنم.
  • براحتی با غریبه‌ها ارتباط برقرار كنم.
  • دیگران را نسبت به دیدگاهم مجاب كنم.
  • شنونده خوبی هستم.
  • دستورات مكتوب را خوب اجرا می‌كنم.
  • اگر در كار خرید وفروش باشم با معامله دو طرفه یا چانه زدن، به توافق با دیگران می‌رسم.

من در كارهای گروهی موفق هستم، چون:

  • با همه جور آدم كنار می‌آیم.
  • نسبت به عقیده خود تعصب ندارم وعقاید دیگران را هم می‌پذیرم.
  • وفادار هستم و به دیگران اعتماد می‌كنم.
  • در شرایط دشوار انعطاف پذیرم وآماده پذیرش تغییرات هستم.
  • به آنچه قول می‌دهم عمل می‌كنم.

همیشه سهم خودم را در كار انجام می‌دهم و به این ترتیب، همیشه از هم گروهی‌ها و یا زیردستان حمایت می‌كنم.

در حل مشكلات مهارت دارم، چون:

  • مشكلات را قبل از بحرانی شدن تشخیص می‌دهم.
  • به مشكلات از زوایای مختلف نگاه می‌كنم.
  • از اشتباه‌های خود درس می‌گیرم.
  • مشكلاتم را تا حد توان بتنهایی حل می‌كنم.
  • از راه‌حل‌های جدید استفاده می‌كنم.

در سازماندهی مسائل تبحر دارم چون:

  • قدرت برنامه‌ریزی بالایی دارم و می‌توانم كارهایم را طوری برنامه‌ریزی كنم كه مهم‌ترین آنها، اول انجام شود.
  • در آن واحد، قادر به انجام بیش از یك كار هستم.
  • می‌توانم مردم را سازماندهی كنم و از عهده امورمتفاوت بر‌آیم.

انعطاف پذیری خوبی دارم چون:

  • از ایده‌های جدید استقبال می‌كنم.
  • در یادگیری چیزهای جدید سرعت عمل دارم.
  • می‌توانم خود را با تغییر و تحولات هماهنگ كنم و وفق دهم.
  •  از انجام كارها به شیوه‌های مختلف و نامتعارف بیمی ندارم.